donderdag 31 mei 2012

E commerce dag - De online gast-betoveringsformule van de Efteling

2de spreker

Experience Online

Michiel van Riensdijk, Directeur
Anneliek Brugman, Marketing Manager

Efteling heeft een vrijgerichte communicatie en ook een naamsbekendheid. In 1930 was het eerst een stichting voor kerkgelegenheden in Brabant. Daarna kwamen sportvelden en zwembaden, zo ontstond er meer werkgelegenheid in de omgeving.

Op 31 mei 1951, dat was de dag dat Efteling bestond.

De kerncompententie is dat iedereen behoefte heeft aan de dag. Efetling bestaat uit diverse sprookjesbossen en het is zeer avontuurlijk zowel voor de kinderen als voor de ouderen.
Efteling heeft een attractiepark, een hotel en een vakantiepark. De vakantiehuisjes zijn antonpiek style gebouwd. Antonpiek zijn bakstenendie  scheef zijn gebouwd en niet recht staan.

Je kan zelfs golven in de Efteling. Joop van de Ende maakt regelmatig gebruik van het theater van de Efteling, het wordt gebruikt onder andere voor musicals "droomvlucht" en het produceren van tv producties en films.

Sinds april 2010 is het park dagelijks geopend. Maar hoe wilt het park dit  interessanter maken om tot een destinatie park te laten bloeien. Zij willen een andere marktbenadering creeëren dus niet focussen op de sprookjesnaam maar er achter kijken wat het symbool daarvan is.

Paul van Loon is de meest bekende kinderboeken schrijver. Hij heeft voor de Efteling 12 afleveringen geschreven. Efteling heeft voor de kinderen een software-programma ontwikkeld om thuis online te kunnen spelen. Zo willen zij de kinderen nog steeds laten prikkelen zowel in het park als thuis.  


Efteling wilt meer bezettingsgraad krijgen. Nu is de kwestie dat Efteling de buurtlanden wilt naar zich toe willen trekken. Maar hoe?


Hoe gaan ze dit intressanter maken door middel van de basistaken:
Imago: nieuwe innovatie
Communicatie: Bekendheid inhoud en voorkeur netals ability
Commercieel: duidelijk de consument te verleiden

Het sprookjesthema speelt een heel belangerijke rol voor Efteling. De kracht is dan ook dat jezelf in de sprookjes moet geloven en dat is zeker de basis!!Het jaar 2012 is een belangerijk jaar voor de Efteling want zij vieren hun jubileum. Het park bestaat dit jaar al 60 jaar, dit is de tijd om alle herineringen te mogen ophalen. Daarom hebben ze de input gevraagd aan de gast....daaruit is Aquanura ontstaan. 



Zo te zien hebben zij naar de gasten geluisterd, wat de behoefte is van de klant. Vanuit alle brainstorm sessies zijn tot één attractie gekomen en dat is dan de fontein. Deze is de grootste van Europa. Ik ben één keer naar Efteling geweest. Op dat moment waren veel attracties dicht en dat vond ik wel erg want je betaald zoveel ervoor. Uit deze seminar ben ik erachter gekomen dat het park iets ontbrak. Dus het aanpassen van hun missie en visie zou heel goed van pas komen. Nu dat er economische crisis is, gaat de Nederlandse bevolking niet zo vaak meer naar het buitenland maar blijft in Nederland en bezoekt een paar pretparken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten