dinsdag 1 mei 2012

Gastcollege - Kuoni Internationaal Touroperating

Frank ten Cate was werkzaam bij Kuoni. Ondanks zijn positie was hij wel in staat om ons een hoorcollege te geven.

Internationaal touroperating invloeden op social media:
- Makkelijke manieren
- Geen kostbare middelen
- Feedbacks

De voordelen om social media te gebruiken voor een internationale touroperator; er worden meer B2C groepjes gevormd en een snelle time2market dus er wordt direct informatie gegeven aan de klant. Gebruik geen Google analytics omdat het meer voor MKB zijn maar het is wel belangrijk om statistieken te delen. Diverse platformen creëren maar weet wel welke de effectiefst platform is voor je bedrijf. Blijf continue actief ontwikkelen, op elk gebied dan ook. Maak gebruik van joint marketing: samen met een ander bedrijf acties doen zoals het breder aanpakken denk maar aan een lifestyle of het aanpassen van een doelgroep, bijvoorbeeld Rituals.



Nationaal B2B & B2C - merkenstrategie
- Uni branding: 1 merk verschillende divisies. Zoals Oad heeft Globe reisbureau
* Herkenbaarheid!! Klant kent de behoeftes en de gewoontes.
- Hybird branding: Kuoni, dus onder één naam. Onder naamsbekendheid te vergroten. Daaronder valt specialisme, avonntuurreizen onder andere Shoe string en Koning Aap.
- Multi branding: niet bekend zijn met de naam.

Differentiatie
- Specialisme (groepen, maatwerk)
- Thema's (cultuur, avontuur)
- Product (campers, cruises, autoreizen)
- Doelgroep (gezinnen, wandelaars)
- Budget (aanbiedingen, luxe)
- Consolidating
Voordeel: veel gebruik van divisie van de specialisme
- Vliegtickets

Als de touroperater internationaal wilt gaan dan is het verstandig om de Hybird branding te gaan doen. Daar moet men denken aan specialisme, product, doelgroep en budget.

Waarom gaan ze internationaal?
* Bedrijf wilt groeien en heeft potentie.
* Risicoverspreiding; meerdere bedrijven, takken, gezonde bedrijven en ongezonde momenten.
* Eigen bedrijf in dat land:
* Assets krijgen (bepaalde kennis)
* Kopieer gedrag

Buitenkansje?
Als een andere TO gaat failliet en 
je wilt een nieuwe TO starten om een bestaande TO over te nemen. Dan is naamsbekendheid en positie in overnemen belangrijk.

Voordelen?
Soms zijn de investeringskosten ook minder bij het overnemen. Het invoeren van nieuwe systemen of de kwaliteiten verplaatsen dus qua functie. 
Volgende stap is dat je gaat intergreren: lokale overnames, look and view. Daar moet weer een scan erover heen!

Nadelen?
Houd rekening aan de 80/20 regel!
Er moeren meer communicatielijnen aanwezig zijn. De ontwikkelingskosten kunnen oplopen. Vermindert je eigen identiteit en kan ook zo zijn dat je motivatie lokaal verliest. Verminder dan ook de specialisme en breng dan de centrale kosten lokaal. Het gevolg kan zijn dat je afscheid moet nemen van langdurige partners en dan wordt het aanbod ook minder flexibel. 


Business model - Kuoni
- Outbound
- Inbound
* Destination management
* Lokale agenten: Allied, Pro en GTA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten