donderdag 31 mei 2012

Gastcollege TUI

Elise Allart kwam ons een gastcolleg geven. Het ging over duurzaamheid op het gebied van reizen en hoe een touroperator erop inspeelt.

World of TUI

2007 werd het TUI Travel PLC. TUI heeft ook diverse vestigingen in het buitenland. In de Duitse cultuur zeggen ze: wat je moet doen en in Engeland: mag je je eigen ideeèn geven.

TUI heeft 13,5 miljoen pond omzet, werken met 180 landen, hebben 146 vliegtuigen en bevinden in de mainstream market.

Sinds 1998 houdt TUI zich bezig met de sustainable tourism, ze houden rekening met people, profit en planet. De belangerijkste rol wat iedereen vergeet zowel de organisatie als de klant. Holidays is respect for people and nature.
Dus denk vanuit je hart!Er werd veel vragen gesteld aan de studenten vooral tegen de laatkomers, ik was er één van. Er werd aan mij gevraagd waarom moet de reisorganisatie rekening houden met duurzaamheid. Ik antwoordde "zodra wij reizen, betekend dat wij al een stukje gebruik maken van de natuur en tegerlijkertijd maken wij al iets kapot. Dit moeten wij wel in evenwicht brengen dus de organisatie en de klant". Elise gaf aan dat mijn antwoord klopte #opluchting.
Iedereen is mede verantwoordelijk maar niet compleet voor duurzaamheid.

Reden
- Het is een verplichting vanuit de ANVR associaties.
- Het is beter om eerst laag te beginnen met de duurzaamheid om hoger te kunnen behalen.
- Daarnaast een beleids- en een actieplan maken.
- Het moederbedrijf moet eerst bepalen wat de richtlijnen worden.
- De bedrijfsimago moet positief blijven.
- Soms moet er meer druk gezet worden om duurzaam te kunnen gebruiken.

Beleid van TUI is koop groen en vlieg groen, de keuze ligt bij de klant. Ik heb nog geen mogelijkheid gekregen om gebruik te maken van deze duurzaamheid actie. Het lijkt mij wel een kans om mijn duurzaamheid te kunnen nadrukken. Misschien ga ik in de toekomst gebruik maken om een boompje te kopen.

Keurmerk label van TUI is Travelife. 

Ecolodge is nog niet duurzaam zolang zij geen label hebben dan zijn zij nog niet groen genoeg. Totaal van alle accommodaties die TUI aanbieden zijn daarvan 375 groen en dat is ongeveer 5/6% van het totaal.

Elise gaf ook aan dat zij de olifanten excursies hebben laten vervallen die in Azie werd aangeboden. Omdat de olifanten vroeger in hun baby jaren heel hard werd gemarteld. In 2006 was ik (Pamela) in Indonesie met mijn familie dus wij vonden het leuk om op Bali naar een olifanten excursie te gaan. Maar als ik dit eerder had geweten was nooit naar deze excursie gegaan. Achteraf blijf je toch realiseren, wat pret is voor een ander en kan een nachtmerrie voor een ander zijn geweest.  



Ik denk dat sommige vakantiegangers bewust of onbewust aan duurzaamheid denken zodra zijn op vakantie gaan. Soms is het moeilijk te onderscheiden om volledig of compleet eraan te denken. Zodra ik op vakantie ga, hou ik aan dezelfde normen en waarden wat ik vanuit huis heb geleerd. Bij TUI draait niet alles om besparen maar vooral het behouden van de natuur. Op deze manier kan de volgende generatie ook van deze mooie wereld genieten. 


Be Green - Pamela Doelmalik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten