maandag 16 april 2012

Artikel (2) NMa doet invallen bij touroperators

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft vanochtend invallen gedaan bij verscheidene touroperators en bij brancheorganisatie ANVR. Er waren invallen bij TUI Nederland, waar onder meer Holland International en Arke onder vallen, bij Thomas Cook (Neckermann en Vrij Uit) en OAD.
De reisorganisaties zouden betrokken zijn bij het maken van verboden prijsafspraken. Volgens de NMa wordt ook gekeken naar andere ondernemingen in de reisbranche en naar de rol van bestuurders uit de reiswereld. Welke ondernemingen nog meer worden onderzocht, is niet bekend.
TUI heeft het nieuws zelf naar buiten gebracht. De reisorganisatie zegt dat het onderzoek met vertrouwen tegemoet wordt gezien en zegt volledige medewerking toe aan het onderzoek.
In de Nederlandse reisbranche gaat zo'n 10 miljard euro per jaar om.

Divers

Herman Mensink, lector aan de Hogeschool voor Toerisme in Breda, is verbaasd en verrast over de invallen. Mensink geeft les over de reisbranche en vertelt dat de producten die touroperators verkopen, erg divers zijn van samenstelling. "Een vlucht hier, een hotel daar en dan nog een transfer. Het is geen radio met één type nummer", zegt hij.
De concurrentie tussen de operators is volgens Mensink enorm. Hoewel achtergrondinformatie ontbreekt, zegt Mensink dat het moment van de invallen "erg slecht uitkomt". "Het boekingsseizoen is net begonnen en veel consumenten zullen zich gaan afvragen of ze teveel betalen voor een reis, nu blijkt dat er door de sector prijsafspraken zijn gemaakt."

Imagoschade

Mensink zegt verder dat de sector heeft vorig jaar al "zwaar te verduren" heeft gehad, onder meer door de aswolk die in april het Europese vliegverkeer stillegde en de recessie. Nu krijgt de branche de NMa op har dank. "Het levert sowieso imagoschade op, maar dat geldt voor ieder bedrijf dat door de NMa aan een onderzoek wordt onderworpen", zegt de hoogleraar.

Bron: http://nos.nl/artikel/214060-nma-doet-invallen-bij-touroperators.html
Gepubliceerd: 25 januari 2012

Mijn reactie: Dit is zeker niet bedoeling dat dit plaats vindt met de prijsafspraken. Dit zijn grote reisorganisaties die al een naamsbekend hebben. Hierdoor kunnen zij een slechte naam voorzich zelf creeëren. Een andere gevolg kan zijn dat klanten ook niet meer willen boeken bij deze reisorganisaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten