zondag 1 april 2012

Gastcollege Lars Boom (2) E-touroperating

"Wat vroeger in een trend kon zijn, maar toch geen winst behaald", zei Lars Boom.  
Zonzoo is een voorbeeld daarvan. De consument levert zijn oude toestellen in bij de Mediamarkt (inleverpunt). De consument wilt de toestellen graag kwijt en inprincipe verkoopt hij het aan Zonzoo. Voor ruil krijgen zij te weinig refund terug zei Lars.
Ik krijg voordurend met die consumenten te maken want zij willen hun toestellen verkopen. Als de toestel nog in een goede staat is, vind ik dat het beter is als de consument het verkoopt via marktplaats.
Zonzoo gaf ook aan dat zij voortdurend bezig zijn met duurzaam. Nadat de consument de toestel heeft afgestaan, kregen zij ook geen brief mee wat er precies met de toestel word gedaan.
Inmiddels is Zonzoo faillet maar natuurlijk is er weer een ander bedrijf die met andere doelstellingen en strategieen komen. Het heet Zwipit en zij hebben diverse partners zag ik op hun website. Ik weet zeker dat men niet weet wat zij precies met hun toetsel doen. Deze intrapeneur wordt via mond mond reclame van vrienden, kennissen en familie verteld. Ik vind het geen win win situatie. Zwipit geeft aan dat zij de toestellen een tweede leven willen geven of met verantwoord te kunnen reclyclen. Ik weet niet precies hoe ik over deze situatie moet denken. Deze consumenten zien dit alleen als gemak om geld te verdien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten