zondag 15 april 2012

Productieproces

Deze week ging het over het invoeren van prijzen vanaf de inkoop tot het verkoop. Het wordt allemaal bepaald door het soort contract wat de touroperator heeft afgesloten met de accommodatieverschaffer en/of de transport.


De prijzen worden intern bepaald door diverse factoren zoals de gekozen doelgroep en positionering. Extern worden er naar de marktstructuur en homogeniteit gekeken.


De forecast (weerbericht) is per seizoen en de bezettingsgraad bepaald door de empty leg, garante accommodatie, begin en eind van het seizoen.


De verkoopprijs is een opstelsom waar men wel aan de handelingsfee moet denken. Naast de directe kosten zijn er ook indirecte kosten zoals brochure, personeels, overhead (pand en print) en dat is al 18%.


Zodra er in die regio wordt geboekt wordt de commissie verspreid door de hele regio. Dan is de verdeling gelijk tegenover de andere reisbureau's.


In deze les werd de verkoopprijs per persoon uitlegd hoe je deze kan berekenen. Hier zou toch een paar diverse berekeningen plaats kunnen vinden met betrekking tot de toets. Per verkoopprijs van een touroperator verschilt, dus het zou wel handig zijn als er verschilllende berekeningen waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten