zondag 15 april 2012

Inkoop luchtvaart

Een chartervluchten vliegen volgens een timetable. Sommige touroperators werken niet samen met bepaalde luchtvaartmaatschappijen. Zij vliegen meer naar bepaalde bestemmingen en voor een groep van bepaalde touroperators.


Garantie stoelen of non garante stoelen (lijn) is elke week, geen garantie, inboek voor een hogere prijs en contract met de luchtvaartmaatschappij. Pro Rata krijgt alleen garantie stoelen en de risico ervan is als de touroperator met luchtvaartmaatschappij afspreken.


Lijndiensten is meer voor de zakelijk reiziger. De luchtvaart kent ook verschillende soorten vluchten.
De one way (enkel vlucht), circle trip (verschillende bestemmingen), open jaw, open return (open ticket mag maar één kant opvliegen) en W-vlucht (nadeel: er is geen spelling tussen de aankomst en vertrektijden).


In 2008 waren mijn zusje en ik alleen op vakantie gegaan naar Aruba, Curacao en Suriname. Wij gingen naar familiebezoek. Ik kocht een retourticket voor 5 weken van AMS-AUA. Ik besloot om de binnenlandse vluchten met SLM te gaan. Dus ik had al mijn binnenlandse vluchten bij SLM geboekt; AUA-PBM, PBM-CUR en de laatste CUR-AUA. Nu weet ik niet of dit een circle trip is want het waren twee luchtvaartmaatschappijen of praktisch gezien toch wel?


De connecting lijkt mij ook enig om daar gebruik van te maken. In 2005 waren wij met Singapore Airlines naar Indonesie gegaan. Mijn oom woont in Singapore maar helaas waren mijn ouders te laat om een paar dagen de ticket te kunnen verlengen om in Singapore te blijven. Voor de volgende keer weet ik wat mij te doen staat!!

3 opmerkingen:

  1. Je reis naar aruba is wel een circle trip. Want in principe maak je een rondje toch? je begin en eind bestemming is hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoo pamela, wat een circle trip! hahah.. ik denk aangezien je zo veel bestemmingen hebt gepasseerd dat het wel een circeltrip is! zowat de helft van de wereld gezien meid! hahah leuke ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, is dit een circle trip oke dan! Ik weet niet misschien ga ik dit in de toekomst nog een keer doen met Gods wil.

    BeantwoordenVerwijderen