zondag 1 april 2012

E-commerce, MVO & Marketing week 4

Online interactie & repsons

Online interactie en respons bestaat uit chat, forum, downloaden van artikel, whitepaper checklist, aanmelden van nieuwsbrief, informatie aanvragen, opbellen en afspraak maken met de adviseur. Om interactie te bevorderen is er meer respons. Daarnaast heb je ook responsdrempels de eerste categorie is lead generation bestaat uit adresgegevens verzamelen en de tweede categorie is transactie sluiten door gratis dingen weg te geven zoals geen verzendkosten.
De eerste categorie is moeilijk om te vermijden als consument want als ik een bestelling wilt doen moet ik mijn adresgegevens noteren maar zo kunnen zij zien dat ik een prospect ben en geen bestaande klant. Ik vind het vervelend om op diverse websites een account aan te maken. De wachtwoorden onthouden worden ook allemaal teveel. De tweede categorie is zeer aantrekkelijk voor de consument. Bol.com gebruikt die categorie echt vaak vooral bij vaste events zoals valentijnsdag, kerst et cetera. De consument denkt alleen aan zijn budget die hij wilt uitgeven maar houdt geen rekening met de verzendkosten. Als men iets wilt kopen bij Bol.com komt er geen verzendkosten bij. Zij maken reclame door middel van een persoonlijke brief en/of televisie, zowel de prospects als de bestaande consumenten zijn op de hoogte van hun actie. Heel slim bedacht door Bol.com! Zij denken ook aan een persoonlijke event want een week na mijn verjaardag kreeg ik een kado van hun en ik mocht kiezen uit 3 keuzes. Ik mocht kiezen uit een cd (onbekende zanger/es), gratis verzendkosten of nog iets. Natuurlijk wilt Bol.com dat je bij hun wilt kopen en ik zag de gratis verzendkosten als een gift. Zo bestaat wel een win win situatie ook is de waarde niet gelijk maar tot slot hebben beide partijenen wel veel profijt van.

Google Analystics

Kleinere bedrijven werken met analyseren van Google Analystics. Het is gratis, de statiestieken van de aantal bezoekers per dag, week en maand worden bijgehouden. Het is zeer overzichtelijk. Ik werkte met deze software tijdens mijn voormalige stage, mijn stagebedrijf was ook klein. Alleen zij hadden te weinig bezoekers om te concluderen of te speculeren. Het is een B2B-bedrijf dus de consumenten hadden alleen via de e-mail contact. Ze keken alleen op de website puur voor het aanbod want de (verkoop)prijzen staan niet gepubliceerd. Dus eigenlijk weet ik niet wat de verdere afhandeling is nadat je de statistieken hebt ingevoerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten