zondag 1 april 2012

E-commerce, MVO & Marketing week 2

Call to action dat houdt in om gelijk op te klikken!

De boodschap moet korter en interactiever, daar kijken mensen sneller naar maar niet als de boodschap met lange teksten staat vermeld.

Effecten op informatieverwerking.
1. Vervormen
2. Weglaten - headlines gescant (kop lezen)
3. Generaliseren - eerste stukje lezen en daarna een conclussie trekken.

*Eye-tracking 
 Hier wordt er naar kijkvolgorde van de mens (eerst naar de beelden) gekeken. De eye-tracking had ik toevallig vorige week gedaan op school. Er was een studente en deed een onderzoek voor haar stagebedrijf. Zij liep stage bij een marketingsbureau en zij had als een proef een tassenwebsite gemaakt om te kijken hoe wij vrouwen reageren op het gebied van het kijken naar de (tassen)website. Maar eerst werd een voorproef test gedaan. Eerst moest je bolletjes volgen maar ik wist niet dat je mocht knipperen daarom moest ik het zeker 3 keer over doen. Uiteindelijk was het mij gelukt maar daarna gaf het programma aan dat er een foutmelding was opgetreden. De test nam zeker 8 minuten in beslag.

Zo'n eye-tracking is onbewust en onafleesbaar, zoals ik eerder vermeldde dit progamma is meer geschikt voor marketeers. Ik merkte wel dat ik eerder naar de tassen(afbeeldingen) keek, ik keek nauwlijks naar de inhoud(tekst).
Daarna wilt een bedrijf weten wat jou aanzet om te lezen, de teksten in een kolom zetten is zeer belangerijk voor een site.

Communicatie gaat via beelden, kopzinnen en headline. Opvallende stukjes teksten zijn belangerijk. (woord beelden)
Bedrijven moeten ook rekening houden met grote beelden vóór kleine beelden en warme kleuren vóór koude kleuren.
Wat wel effect geeft maar minder functioneel is bloot, bewegende beelden en filmpjes zijn wel effectief.

Basismotivatoren: motivatoren zijn mensen die aanzetten tot handel om verder te klikken op de web of om verder te lezen.
1. Hebzucht; veel mensen willen gratis, korting en daardoor verdienen veel bedrijven makkelijk door deze motivatoor. Zelf hebben wij gekozen voor easy jet omdat wij minder dan 100 euro naar Berlijn vlogen.
2. Angst; veiligheid en zekerheid  en garantiekeurmerk. Voordat ik naar New York ging, had Globe reisburo mij een omboekingsverzekering aangeboden. Dit zou goed uitkomen als er weer een aanslag zou plaatsen vinden in de USA. Dan zou ik gemakkelijk de reis kunnen omboeken naar een andere vakantiebestemming. Op zulke momenten laat het je wel denken om de omboekingsverzekering te nemen. Wij hadden toch besloten om de verzekering te nemen, zo wisten wij zeker dat ons volledig reissom niet zomaar kwijt zouden raken.
3. Status; horen en gezien worden. Meestal als men uitgaat naar discotheekgelegenheden dan wilt men indruk geven op anderen.
4. Ontplooiing; ontwikkelen, leren en groeien. Aangezien ik al kennis heb over de spaanse taal, wil ik in de portugeese taal verdiepen. Na mijn studie wil ik graag de protugese taal leren. Hoogswaarschijnlijk wil ik het in Brazilie leren want ik leer de taal sneller als ik in aanraking kom met de lokale bevolking.
5. Schuld; verantwoordelijkheid en bij onmacht. Denken aan de natuur en CO2, overal wordt er afvalstoffen gelaten en toerisme houdt zich op een groot gebied bezig met duurzaamheid. Persoonlijk heb ik geaccepteerd dat toerisme deels de wereld vervuilt, ik vind dat een kwestie van acceptatie is.
6. Aandacht, gemak en tijdwinst, deze 3 elementen kunnen worden vervuld bij de eerste 3 basismotivatoren.

Wat moet jij weten wat de klant gaat zoeken via de website?
- Men kijkt 8 seconde per site.
- Antwoorden zijn belangerijker dan vorm.
- Contactgegevens, Marco gaf aan dat de contactgegevens van de Mediamarkt heel moeilijk te vinden zijn. Ik werk zelf bij de Mediamarkt in Almere. Dat klopt helemaal! Alleen Mediamarkt heeft 23 vestigingen verspreid over Nederland. De openingstijden per vestiging verschilt en het is ook afgestemd op de populatie per regio. Dus daarom zijn de contactgevens in een ander kolom gezet om een onderscheid te maken tussen de andere vestigingen.
- Lettertype
- Korte stukjes tekst

Timing & event driven marketing
1. Vaste events zijn kerst, valentijnsdag, vakantie. Deze dagen zijn over de jaren al bekend en veel mensen vieren deze dagen. Toen ik stage liep in Holiday Inn op Aruba. Zijn deze dagen nog wat commercieler en populairder zowel bij de gasten als bij de medewerkers. Zij werden erg betrokken bij deze Event. Dan heb ik het over sint, kerst, nieuwsjaaravond, carnaval, pasen en moederdag.
2. (On)verwachte events zijn elfstedentocht. Dit kan ook goed zijn voor de toerisme en zeker als het een onbekende bestemming is. De bezoeker zal tot zekere hoogte een keer terugkomen als de bestemming goed is bevallen. De omzet zal omhoog gaan en dit gevolg kan zijn dat het een toeristisch trekpleister wordt.
3. Persoonlijke events zijn geboorte en verjaardag. Deze dagen zijn zeer persoonlijk afgesteld.
4. Dynamisch events is bank.

Heel grappig dat ik die eye-tracking vorige week had gedaan en dat ik die lesstoffen ook kreeg. Zo zie je maar dat het systeem wel werkt zowel praktisch als theoretisch. Voor de rest vond ik deze les zeer nuttig en zal misschien in de toekomst met een eye-tracking systeem willen werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten